Dear Jane

Under det amerikanska inbördeskriget satt en kvinna, vid namn Jane A. Stickle och sydde på ett lapptäcke. Det blev klart år 1863. Idag finns täcket att beskådas på ett museum i Vermont, USA.

 

Många kvinnor (och män) syr idag på ett DearJanetäcke, ett s k ”babyJanequilt”.  Även jag. I början sydde jag mina rutor (block) på maskin, men nu har jag bestämt mig för att sy dem för hand. Jag har inte sytt så många block än, det tar lite tid att sy dem.

 

 

                                                               

Om du vill veta mer om Jane och hennes täcke, kan du gå in på hemsidan www.dearjane.com

 

 

Kommentera

