Baksida

Varje quilt består av tre delar. Toppen ( själva lapptäcket), vadd och foder (baksidan). Ibland är baksidan gjord av ett enda tygstycke, ibland jobbar man lite mer på den. Man kan t ex använda bitar eller block, som blivit över från toppen.

Igår ”satt” jag hela eftermiddan och sydde en baksida. Själva lapptäcket är stort, mycket stort (2.60m x 2.60m). Jag använde tyger som jag sparat på, men som jag vet att jag aldrig kommer att sy ett lapptäcke av. Det blev mycket mäta, skära och räknande för att få det hela att stämma. Bilden visar ungefär en fjärdedel av det färdiga resultatet.

Every quilt has three parts. Quilt, batting and backing fabric. Sometimes the backing is made from one fabric, sometimes you add blocks or pieces of fabric from the top.

Yesterday I worked on the backing to a very large quilt. I used fabrics I saved, but they are fabrics I´m not so pleased with. It took the whole afternoon to get it right. The photo shows 1/4 of the backing.

Kommentera

