Aprilmönster / Aprilpattern

Ja, nu blev det en julstjärna, förstås…….. Jag har blivit klar med månadens tidningsutmaning. Hittade mönstret i tidningen Quiltmagasinet, nr 6, 2011.

Första gången jag såg mönstret, ville jag testa det och nu är det gjort! Troligtvis både första och sista gången jag syr vikta stjärnor. Mycket pilligt och lite svårt att följa beskrivningen. T ex skulle man placera raderna 1/4 inch eller 1,3 cm från den föregående och det är ju helt olika mått ( 1/4″ = ca 0,6 cm). Jag sydde efter ögonmåttet!

Det gick åt en förskräcklig massa tråd också. Kantningen var lite svår, eftersom duken är rund. Jag är inte så bra på det, men efter ett par försök fick jag till det.

Månadens tidningsutmaning kommer från Majas Paradis. Man väljer ett mönster ur en av alla quiltmagasin man har. Ett nytt mönster varje månad.

http://majasparadis.blogspot.se/

Well, it turned out to be a christmas star…….after all. I have finished the quiltmagazine challenge this month. Found the pattern in Quiltmagasinet, nr 6, 2011.

I wanted to try this pattern, since I first saw it and now I have! Will probably never sew it again, wasn´t that fun to do. The instruction was hard to follow.  You could choose to sew in inch or in cm, but 1/4″ is not 1,3 cm. It´s 0,6 cm and that is a big difference.

I used a lot of thread, to much for that small clothe, I think. The binding wasn´t easy, since it is a round tablecloth and I´m not so good at sewing. But after a few tries I managed!

This monthly qiultmagazine challenge comes from Majas Paradis. You choose a pattern in one of your magazines and sew it.

http://majasparadis.blogspot.se/

4 thoughts on “Aprilmönster / Aprilpattern

Kommentera

