Mitt hemliga projekt / My Secret Project

Ja, nu är det dags att avslöja vad jag sysslat med de senaste månaderna🙂 Min kompis har fått barnbarn, tvillingar. Nu har de fyllt ett år, så jag tyckte det var på tiden att de fick varsitt täcke!

So now it´s time to reveal what I have been up to these last months🙂 A friend of mine had grandchildren, twins. Now they have just celebrate their first birthday and I felt it was time to give them each a quilt!

tårtajuni

Ruth och Seth, ja, så heter de! Namn som bara måste sys in i täcket. Sen sydde jag en mängd ”motiv block” Lika, men ändå inte lika till båda två.

Ruth and Seth, yes, that´s their names! I couldn´t resist making blocks with each name. Then I sew a whole bunch of blocks with different motifs. The same for both, but still not the same.

jordgubbar

När jag skulle sy ihop alla blocken, satte jag först upp det ena täcket på min design vägg. Ritade av det , bestämde ramar till blocken, ritade in stjärnor och andra mindre motiv. Sen var det ”bara” att sy ihop allt🙂 Jag använde scraps från de stora blocken för att få ett färgschema som passade ihop.

When I should piece the blocks together, I pinned up all the blocks from one of the quilts on my designwall. I draw a sketch of it, planned borders and sashing, filed the sketch with some stars and other smaller blocks. I used scraps from the large blocks, just to make some harmony in the colorscheme .

ruthbild1   ruthbild2

Innan jag började med det andra täcket, la jag undan det första, helt färdiga täcket. ”Glömde” bort hur det såg ut och försökte göra en ny version. Inte helt lätt, men jag är lite glömsk av mig, så det gick ändå ganska bra🙂 Även här använde jag scraps och sydde stjärnor, flygande gäss och en del annat.

Before I started with the second quilt, I put the first one away and tried to sew a new version. I had to ”forget” all about that first quilt, not that easy, but I am a bit absent-minded and that helped🙂 On this quilt I also used scraps and sew stars, flying geese and more.

sethstäcke

ruthstäcke

Jag tänker inte räkna upp var jag hittat alla mönster, men om någon vill ha sitt namn nämnt är det bara att skriva det i kommentaren! Istället länkar jag, tisdag och allt, till EvaJ, måndag, Visa och berätta!

I´m not gonna mention where I found all the patterns, but if anyone feels their name should be in this post, just say so in the comment. Instead I link, after all it is Tuesday, to EvaJ, Monday, Show and Tell!

25 thoughts on “Mitt hemliga projekt / My Secret Project

  1. Jättefint Gun!!! Jag hittar inga ord för projektet, så det får räcka så!
    Du måste haft riktigt roligt medan du höll på. Kram!

  2. Så fantastisk flotte tepper! Jeg er helt imponert over alle de flotte blokkene, flygende gjess, striper og alt det du har satt sammen. Her er mye spennende å se på for barna, både motiv og farger. Jeg tror teppene vil være til stor glede for barna ii mange år framover.

Kommentera

